• strona g????wna
  • e-mail
  • mapa strony

Nawigacja: Lokalizacja >> Aktualno??ci

Najnowsze aktualno??ci

02.09.2010

Informacja dla u??ytkownik??w podest??w ruchomych przejezdnych (podno??nik??w monta??owych) i ??urawi samojezdnych

Informacja dla u??ytkownik??w podest??w ruchomych przejezdnych (podno??nik??w monta??owych) i ??urawi samojezdnych.

W czerwcu br. mia?? miejsce nieszcz???liwy wypadek ze skutkiem ??miertelnym podczas eksploatacji podestu ruchomego przejezdnego. Przyczyn? wypadku by??o niekontrolowane opadni?cie wysi?gnika spowodowane uszkodzeniem ??ruby mocuj?cej zaw??r bezpiecze??stwa (zaw??r zwrotny sterowany) do si??ownikamechanizmu podnoszenia (Fot. 1). Ponadto konserwatorzy informowali UDT o uszkodzeniach ??rub w podestach ruchomych i ??urawiach samojezdnych stwierdzanych podczas wykonywania czynno??ci konserwacyjnych (Fot. 2).
Poni??ej zamieszczamy fotografie przedstawiaj?ce przyk??ady uszkodzonych ??rub zawor??w.



Fot. 1: ??ruba p?kni?ta, co by??o przyczyn? niekontrolowanego wyp??ywuoleju hydraulicznego z si??ownika i opadni?cia wysi?gnika.



Fot. 2: widoczne przew???enie (uplastycznienie materia??u) ??ruby w p??aszczy??nie otwor??w.

W opinii UDT przyczyn? wyst?powania uszkodze?? s? dzia??ania maj?ce na celu likwidacj? pojawiaj?cych si? wyciek??w oleju poprzez dokr?canie ??ruby zbyt du??ym momentem. Dzia??ania takie nale??y uzna? za niew??a??ciwe. ??ruba mocuj?ca jest jednocze??nie elementem steruj?cym przep??yw oleju. W tym celu w ??rubie wykonane s? otwory o przecinaj?cych si?
osiach, kt??re znacznie ograniczaj? jej wytrzyma??o???. Dokr?canie ??ruby momentem o zbyt du??ej warto??ci powoduje uplastycznienie materia??u i w konsekwencji zniszczenie ??ruby.

Poni??ej zamieszczamy og??lne zasady u??ytkowania (eksploatacji) wraz z przyk??adowym rysunkiem
pogl?dowym zaworu zwrotnego sterowanego.



Obja??nienia:

1 - zaw??r bezpiecze??stwa (zaw??r zwrotny sterowany);
2 - ??ruba mocuj?c? zaw??r bezpiecze??stwa do si??ownika mechanizmu podnoszenia;
3 - podk??adki uszczelniaj?ce.

Og??lne zasady u??ytkowania zawor??w zwrotnych sterowanych
Zaw??r zwrotny sterowany (poz. 1) wraz ze ??rub? mocuj?c? (z gwintem drobnozwojnym) (poz. 2) i podk??adkami uszczelniaj?cymi metalowo-gumowymi (poz. 3) stanowi element bezpiecze??stwa.
Zaw??r zosta?? przykr?cony do si??ownika za pomoc? specjalnej ??ruby momentem o warto??ci okre??lonej w instrukcji wytw??rcy.
W przypadku prawid??owej eksploatacji trwa??o??? po???czenia zaworu z si??ownikiem przewy??sza trwa??o??? kompletnej maszyny i z regu??y nie jest wymagana okresowa wymiana takiego po???czenia.

Uwaga

Je??eli informacja o warto??ci momentu dokr?cenia ??ruby nie jest dost?pna w instrukcji wytw??rcy, nale??y skontaktowa? si? z wytw??rc? podestu ruchomego lub ??urawia. Np. w przypadku podest??w ruchomych produkowanych przez Bumar Koszalin producent przyj???, ??e ??ruby mocuj?ce zawory nale??y dokr?ca? momentem o warto??ci 120 Nm, chyba ??e instrukcja stanowi inaczej. W ??adnym przypadku nie nale??y przekracza? warto??ci tego momentu

1. W przypadku stwierdzenia wyciek??w oleju hydraulicznego przy po???czeniu zaworu
bezpiecze??stwa do si??ownika mechanizmu podnoszenia nale??y:

a. ??rub? odkr?ci? w po??o??eniu spoczynkowym wysi?gnika;

b. dokona? jej ogl?dzin i wymieni? na now? w przypadku stwierdzenia uszkodzenia ??ruby;

c. wymieni? podk??adki uszczelniaj?ce na nowe, bez wzgl?du na ich stan;

d. dokr?ci? ??rub? kluczem dynamometrycznym momentem o warto??ci okre??lonej przez
wytw??rc? w instrukcji;

Uwaga

Nie nale??y likwidowa? przyczyny usterki poprzez dokr?canie ??ruby mocuj?cej zaw??r. Stosowa? wy???cznie oryginalne ??ruby mocuj?ce zaw??r.

2. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek innych nieprawid??owo??ci zwi?zanych z funkcjonowaniem
zaworu bezpiecze??stwa (np. p??ynno??? pracy) nale??y podj?? dzia??ania zmierzaj?ce do ustalenia
przyczyny usterki i usun?? j? w spos??b zgodny z instrukcj? wytw??rcy urz?dzenia.

3. W przypadku braku w instrukcji wytw??rcy urz?dzenia informacji dotycz?cej oceny stanu
technicznego i ewentualnych czynno??ci naprawczych zaworu bezpiecze??stwa nale??y zwr??ci? si?
do wytw??rcy urz?dzenia o podanie odpowiednich wytycznych w tym zakresie.

4. Ocena techniczna i usuni?cie usterek powinny zosta? wykonane przez kompetentny personel
techniczny (np. serwis wytw??rcy, konserwator posiadaj?cy odpowiednie za??wiadczenie
kwalifikacyjne wydane przez organ w??a??ciwej jednostki dozoru technicznego). Fakt dokonania
oceny technicznej i ewentualnej naprawy zaworu bezpiecze??stwa nale??y odnotowa? w dzienniku
konserwacji urz?dzenia.

??r??d??o: www.udt.gov.pl

Nasze nagrody i wyróżnienia:

 

Acoustic Emission Diagnostic Polska Sp. z o.o.

posiada wdrożony

Zintegrowany System Zarządznia

Jakością wg. ISO 9001/ISO 14001/ISO 45001